понеділок, 4 березня 2024 р.

 

УРОКИ ЗДОРОВОГО ХАРЧУВАННЯ

 

3 КЛАС. ХАРЧУВАННЯ І ТРАВЛЕННЯ

 

Урок 2. ЇЖА – ДЖЕРЕЛО ЕНЕРГІЇ

Автор: Перепадя Н.Г., учитель початкових класів Роменської ЗОШ І-ІІІ ступенів 11 Роменської міської  ради Сумської обл. )

 

Мета.  Розширити значення харчування для життєдіяльності людини; переконати учнів у необхідності правильно повноцінно харчуватися; розширити уявлення про різноманітність харчових продуктів; вчити дітей правильно харчуватись. 

 

Очікувані результати навчання

Наприкінці заняття учні (учениці):

називатимуть причини, для чого люди їдять; що є джерелом енергії; основні складові харчових продуктів та їх значення для організму;

розрізнятимуть основні групи поживних речовин: білки, жири, вуглеводи, вітаміни, їх функції та роль в організмі; «поживність» та «калорійність»;

пояснюватимуть навіщо людині їжа; що є джерелом енергії; склад їжі; в чому вимірюють енергію.

 

Поняття, які уводяться вперше (1) і ті, що розвиваються (2).

1 – Джерело енергії – їжа; білки; жири; вуглеводи; калорії

2 – Харчування

 

Обладнання і матеріали. Класна дошка і кольорова крейда або фліпчарт і фломастери. Компютер, доступ до інтернету, мультимедійний проектор. Презентація.

 

Що підготувати заздалегідь. Макет печі і «дровець» (24 штуки), ребуси, QR-коди, цеглинки, таблиця продуктів за калорійністю (12 таблиць), кросворд.

Домашнє завдання. Розробити меню сніданку         

 

Список використаних і рекомендованих джерел.

1.Їжа.URLhttps://uk.wikipedia.org/wiki/Їжа#:~:text=Все%2C%20окрім%20кисню%2C%20людина%20отримує,настрій%20та%20тривалість%20життя%20людини.

2. Їжа, що дає енергію. URL: https://harchi.info/articles/yizha-shcho-daye-energiyu

 

 

 

 

 

 

Орієнтовний план уроку

 

1

Організація класу

2 хв

2

  Актуалізація опорних знань

2 хв

3

Введення в тему

2 хв

4

Очікування

3 хв

5

Робота над темою уроку

10 хв

6

Руханка

2 хв

7

Практична робота

7 хв

8

Закріплення вивченого

7 хв

9

Рефлексія

2 хв

10

Релаксація

3 хв

 

ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО ЗАНЯТТЯ

І Організаційна частина

1. Привітання

         Сідайте  рівненько. Заняття почнемо.

Дізнаємось з вами , для чого ми їмо ,

Як правильно їсти, щоб здоров’я було.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.     Мотивація навчальної діяльності

-         Як ви думаєте що нам дає їжа?

2.     Складання ментальної карти.

 

 

 

 

 

 

 

 


  ІІІ. Введення в тему

1.      Повідомлення вчителя.

Коли народжується дитина , вона ще майже нічого не вміє робити і всього , що буде потрібно робити їй у житті , має навчитись поступово.

     Сидіти – через 6 місяців, ходити – 9 - 11міс., перші слова через 8 - 10 міс. А                от їсти  дитина вміє від народження.

Чому людина вміє їсти від народження?Людина – це частина живої природи. Однією з ознак живої природи є живлення. Тому,  з першого і до останнього дня свого життя, ми споживаємо їжу.

2.     Оголошення теми уроку

Сьогодні на уроці ми дізнаємось, для чого люди їдять; що є джерелом енергії; основні складові харчових продуктів та їх значення для організму.

ІV. Очікування

Сформуйте очікування від сьогоднішнього уроку або побажання про,  що хочете дізнатися та запишіть їх на  дровинках, які прикріпіть до  печі.

  V. Робота над темою уроку

1.     Розгляд символу медицини (малюнок)

 

 

 

 

 

 


Змія символізує медичну мудрість, а чаша – науку про правильне харчування.

Народне прислів’я говорить: « Хто до 100 років хоче прожити, той правильно їсти повинен уміти.»

Для нормальної роботи організму потрібна енергія, без якої не може жити жодна жива істота. Джерело енергії – їжа. Їжа постачає організму речовини , які необхідні для росту і розвитку, забезпечує наше тіло  енергією. Харчування – необхідна умова людського життя. Без їжі людина не може жити.

2.     Бесіда з елементами розповіді

 

 

 

 

 

 

 Погляньте на нашу піч.  Щоб отримати тепло (тепло – це вид енергії) від неї, що нам потрібно зробити? (Підпалити)

І не тільки підпалити, а ще підкидати дрова. Такими «дровами» для людини є їжа.  Вона перетравлюється (проходить по травному тракту, розщеплюється, всмоктується, кров’ю розносяться в клітини, а там  «спалюються» , а в результаті цього виділяється енергія, яка використовується на всі процеси життєдіяльності людини: сон, рух, навчання… При вживанні різної їжі виділяється різна кількість енергії. Тому їжа має бути збалансованою, щоб задовольнити потреби людини в енергії. Коли їжа не задовольняє енергетичні потреби або навпаки перевищує, це призводить до захворювань.

3.     Робота з ребусами

-         Діти, які основні складники харчових продуктів ви знаєте?

-         Про це ви дізнаєтесь точніше, розгадавши ребуси.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


4.     Робота в групах

Про основні складники ви дізнаєтесь, попрацювавши в групах. Кожна група своє завдання відкриває за допомогою QR-коду.

1група – білки

 

 

 

 

 

 

 

 

 


1.     Опрацювати інформацію

Білки – основний матеріал, з якого організм будує свої клітини і тканини. Якщо в організмі недостатньо білка, то дитина може відстати у рості або мати недостатню вагу, зменшується стійкість організму до інфекції, вона часто хворіє .

Негативно впливає на організм не тільки мала кількість білка, але і його надлишок. Це спричиняє схильність до алергічних захворювань.

Білки в організмі забезпечують 12 % енергії. Діти потребують білків більше, ніж дорослі.

Половину добової потреби повинні становити білки тваринного походження (дорослим достатньо 40 % , а дітям – 50-60 %).

                    Для дітей 7-10 років достатньо 80 г білків на добу (в т.ч. 46 г тваринного походження).

Білки бувають тваринного походження (м’ясо, риба, молочні продукти, яйця) і рослинного (квасоля, горох, гриби).

 

2.     Вибрати і розмістити в таблицю малюнки, з зображенням продуктів багатих на білки.

 

2 група – жири

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


1.     Опрацювати інформацію

 Жири - джерело енергії, що оберігає організм від охолодження. Вони зігрівають, посилюють імунітет. Жири мають найвищу енергетичну цінність, яка удвічі більша, ніж білків і вуглеводів. Вони забезпечують у середньому 33 % добової енергоцінності раціону.  Жири роблять нашу їжу смачною, калорійною, корисною. У середньому добова потреба в жирах становить 80-100 г, з яких ЗО% мають забезпечуватись рослинними жирами.
 За своїм походженням жири бувають:
Рослинні: соняшникова олія, масло обліпихи, оливкова олія, соєва олія.
Тваринні: вершкове масло, свинячий жир, курячий жир.

Соняшникове насіння, Масло, сир, сметана, сало, кефір, йогурт, яєчний жовток.

2.     Вибрати і розмістити в таблицю малюнки, з зображенням продуктів багатих на жири.

3 група

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.     Опрацювати інформацію

Вуглеводи.  До основних харчових речовин належать і вуглеводи. Вони є головним джерелом енергії і сприяють перетравленню та засвоюванню жирів і білків. За недостатнього надходження вуглеводів з їжею порушується засвоєння інших харчових речовин (білків та жирів),погіршується травлення. Надлишок вуглеводів також шкідливо впливає на стан організму; виникає прискорення жиру, знижується опір дитячого організму до захворювань, виникають алергічні реакції. Норма вуглеводів у їжі залежить від кількох факторів. Для людей з великими витратами енергії вона більша, ніж для людей з малими витратами.

У шкільному віці за добу рекомендується вживати 290-340г вуглеводів. Вуглеводи витрачаються на роботу м’язів (фізична праця, рух, дихання, робота серця та інше). Вуглеводи містяться у хлібі, кашах, картоплі, меду, цукрі, цукерках, тортах, тістечках.

2.     Вибрати і розмістити в таблицю малюнки, з зображенням продуктів багатих на вуглеводи.

 

 

 

 

Білки

Жири

Вуглеводи

 

 

 

 

 


 

. Руханка із цеглинками

 

Всі стомились                                  працювати                                          
Будемо з «LEGO» відпочивати.

https://www.youtube.com/watch?v=mn0nEAfhE9U

І.  Практична робота.

1.     Теоретичний матеріал

Білки, жири, вуглеводи - це ніби паливо для нашого організму, без якого він не може рости, виконувати свої функції. Під час засвоєння будь-якого харчового продукту виділяється певна кількість енергії. Вона становить його енергетичну цінність. Цю енергію вимірюють у калоріях (кал) або кілокалоріях (ккал).

Якою має бути калорійність добового раціону для дітей початкових класів? Вона становить від 1900-2300 ккал. Забезпечують організм калоріями лише білки, жири та вуглеводи, кожна з яких має також біологічне значення і специфічні властивості. Енергетична цінність 1г білка становить 4 ккал, 1г жиру – 9 ккал, 1г вуглеводів – 3,75 ккал.

Вітаміни і мінеральні солі не мають калорійної цінності, але їх вживання необхідне для нормального обміну речовин. Вживання одних поживних речовин тісно пов'язане з потребою в інших в потрібному співвідношенні.

 

2.     Виконання практичної роботи

Робота в парах

Скласти добове меню на три прийоми їжі (сніданок, обід, вечеря), щоб калорійність не перевищила норми (1900-2300 ккал), користуючись таблицею.

 

 

 

 

 

 

 


VІІІ. Закріплення вивченого  

1.     Інтерактивна вправа «Розприділи»

https://learningapps.org/watch?v=peqyikawt21

2.      Кросворд

https://learningapps.org/2140607

 

VІІІ.  Рефлексія.

Дайте відповідь на запитання:

Чи здійснились мої очікування?

Тому вогонь в печі залишається палати.

 

ІX . Релаксація

 «Щоденник вражень». «Навіщо мені їсти?»

·         Запропонуйте учням висловити свої думки у письмовій формі про важливість харчування у житті дитини («Щоденник вражень»).

·        Діти можуть писати будь-яким способом (олівцями, фломастерами, кольоровими ручками та ін.), малювати, створювати піктограми до теми. Час на таку письмову рефлексію – 10-15 хв.