МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
16.09.2020 № 1146
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ |
НАКАЗ |
16.09.2020 № 1146 |
Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів третіх і четвертих класів Нової української школи
Орієнтовні вимоги до оцінювання результатів навчання
учнів третіх і четвертих класів Нової української школи
Загальні критерії оцінювання учнів початкової школи з
навчальних предметів (інтегрованих курсів) мовно-літературної освітньої галузі
Характеристика
результатів навчання учнів |
||||||
Індекс |
Загальні
результати навчання |
Результат
навчання у свідоцтві досягнень |
Рівні |
|||
початковий |
середній |
достатній |
високий |
|||
МОВ1 |
Взаємодія з іншими особами усно, сприйняття і
використання інформації для досягнення життєвих цілей у різних комунікативних
ситуаціях |
Взаємодіє з іншими усно |
Перетворює усну інформацію в іншу форму представлення
(асоціативні схеми, таблиці) за шаблоном, потребує детального кількаразового
пояснення; |
Перетворює усну інформацію в іншу форму представлення
(асоціативні схеми, таблиці) за інструкцією, у разі труднощів звертається до
вчителя за допомогою; |
Самостійно перетворює усну інформацію в іншу форму
представлення (асоціативна схема, таблиця) з незначною допомогою вчителя; |
Перетворює усну інформацію в іншу форму представлення
(асоціативна схема, таблиця) під опосередкованим керівництвом учителя; |
Переказує зміст почутого на основі плану, піктограм,
опорних слів тощо за |
Переказує, відтворюючи зміст почутого відповідно до
мети завдання, у разі труднощів звертається до вчителя за допомогою; |
З незначною допомогою вчителя переказує, передаючи
зміст почутого своїми словами, враховує мету завдання; |
Самостійно переказує, передаючи зміст почутого своїми
словами, враховує мету завдання; |
|||
Залежно від мети завдання частково виокремлює та фіксує
почуту інформацію способом, заданим учителем, потребує детального
кількаразового пояснення; |
Залежно від мети завдання фіксує виокремлену почуту
інформацію способом, заданим учителем, у разі труднощів звертається до
вчителя за допомогою; |
Залежно від мети завдання з незначною допомогою вчителя
фіксує виокремлену почуту інформацію зручним способом; |
Залежно від мети завдання самостійно фіксує виокремлену
почуту інформацію зручним способом; |
|||
З допомогою вчителя визначає на основі пропонованих
варіантів для чого, кому і як (звук, словесні засоби) подана усна інформація;
потребує детального кількаразового їх пояснення; |
Визначає на основі пропонованих варіантів для чого,
кому і як (звук, словесні засоби) подана усна інформація, у разі утруднення
звертається до вчителя за допомогою; |
З незначною допомогою вчителя визначає для чого, кому і
як (звук, словесні засоби) подана усна інформація; |
Самостійно (під опосередкованим керівництвом вчителя)
визначає для чого, кому і як (звук, словесні засоби) подана усна інформація; |
|||
Співставляє прослухані повідомлення на основі шаблону з
опорними словами; висловлюється, орієнтуючись на опорні слова; |
Співставляє прослухані повідомлення за формою та
змістом за наданою інструкцією; |
Співставляє прослухані повідомлення за формою та
змістом; |
Співставляє прослухані повідомлення за формою та
змістом; |
|||
Погоджується або не погоджується з висловленими
поглядами інших осіб; копіює чуже висловлювання; |
Висловлює власну думку, вибираючи з декількох, у разі
труднощів звертається до вчителя за допомогою; |
Співставляє прослухані повідомлення з власним досвідом
та думками інших осіб; |
Співставляє прослухані повідомлення з власним досвідом
та думками інших осіб; |
|||
Створює усне висловлювання |
Створює висловлювання, використовуючи словесні (зокрема
художні) та несловесні засоби за аналогією; |
Учень/учениця з незначною допомогою вчителя створює
висловлювання, використовуючи доречні словесні (зокрема художні) та
несловесні засоби; |
Учень/учениця самостійно створює висловлювання,
використовуючи доречні словесні (зокрема художні) та несловесні засоби; |
|||
МОВ2 |
Сприйняття, аналіз, інтерпретація, критичне оцінювання
інформації в текстах різних видів, медіатекстах та використання її для
збагачення свого досвіду |
Сприймає, аналізує, інтерпретує та оцінює текст |
Відтворює інформацію (фрагментарно), отриману з
обкладинки, ілюстрації та анотації з допомогою вчителя; |
Будує текст, відтворюючи інформацію, отриману з
обкладинки, ілюстрації та анотації; |
Враховує інформацію на обкладинці (автора, заголовок
тощо), ілюстрації та анотацію під час прогнозування зміст дитячої книжки /
окремого твору або його уривку; |
Враховує інформацію на обкладинці (автора, заголовок
тощо), ілюстрації та анотацію під час прогнозування змісту дитячої книжки /
окремого твору або його уривку; |
Розуміє фрагменти тексту, прочитаного вголос або мовчки
(окремі речення, слова тощо); |
Розуміє текст (художній, медіатекст тощо), прочитаний
вголос або мовчки, у загальних рисах, не зважає на деталі; |
Розуміє текст (художній, інформаційний) прочитаний
вголос або мовчки; |
Розуміє текст (художній, інформаційний) прочитаний
вголос або мовчки; |
|||
Демонструє розуміння прочитаного, частково відтворюючи
інформацію з нього; |
Демонструє розуміння тексту, формулюючи прямі висновки
на основі інструкції, у разі труднощів звертається до вчителя за допомогою; |
Демонструє розуміння тексту, формулюючи прямі висновки
на основі інформації, виявленої в тексті, але здатний/здатна піддавати
сумніву окремі факти, наявні в тексті; |
Демонструє розуміння тексту, формулюючи висновки на
основі інформації (явної та прихованої), виявленої в тексті; |
|||
Пояснює фрагменти прочитаного/побаченого/почутого
медіатексту; |
пояснює зміст медіатексту
(прочитаного/побаченого/почутого), визначаючи мету та адресата, а також роль
форми медіатексту за інструкцією; |
Пояснює зміст медіатексту
(прочитаного/побаченого/почутого), визначаючи мету та адресата, а також роль
форми медіатексту; |
Пояснює зміст медіатексту
(прочитаного/побаченого/почутого), визначаючи мету та адресата, а також роль
форми медіатексту; |
|||
Розрізняє персонажів, розуміє текст/медіатекст
фрагментарно; |
Розуміє текст/медіатекст (прочитаний/побачений/почутий)
у загальних рисах, не зважає на деталі; розрізняє персонажів та зв'язки між
ними на основі наданої інструкції або плану; |
Розрізняє персонажів та зв'язки між ними; тлумачить
художні засоби та визначає їхню роль у тексті/медіатексті для відображенні
емоційного стану персонажа. |
Розрізняє персонажів та зв'язки між ними; тлумачить
художні засоби та визначає їхню роль у тексті/медіатексті для відображення
емоційного стану персонажа; |
|||
Співставляє прочитані/прослухані/переглянуті твори,
літературних персонажів, об'єкти мистецтва і навколишнього світу на основі
шаблону з опорними словами; |
Співставляє прочитані/прослухані/переглянуті твори,
літературних персонажів, об'єкти мистецтва і навколишнього світу за наданою
інструкцією; |
Співставляє прочитані/прослухані/переглянуті твори,
літературних персонажів, об'єкти мистецтва і навколишнього світу за формою та
змістом; |
Співставляє прочитані/прослухані/переглянуті твори,
літературних персонажів, об'єкти мистецтва і навколишнього світу за формою та
змістом; |
|||
Перетворює інформацію з тексту в іншу форму
представлення (план, таблиця, модель) за шаблоном, потребує детального
кількаразового пояснення; |
Перетворює інформацію з тексту в іншу форму
представлення (план, таблиця, модель) за інструкцією, у разі труднощів звертається
до вчителя за допомогою; |
Перетворює інформацію з тексту в іншу форму
представлення (план, таблиця, модель) із незначною допомогою вчителя; |
Перетворює інформацію з тексту в іншу форму
представлення (план, таблиця, модель) під опосередкованим керівництвом
учителя; |
|||
Змінює зміст прочитаного на основі запропонованого
шаблону; |
Фрагментарно змінює зміст прочитаного, створюючи текст
з іншим змістом; |
Експериментує з прочитаним, створюючи текст з іншим
змістом; |
Експериментує з прочитаним, створюючи текст з іншим
змістом; |
|||
МОВ3.1 |
Висловлювання думок, почуттів та ставлення, взаємодія з
іншими особами письмово та в режимі реального часу, дотримання норм
літературної мови |
Створює письмові висловлювання |
Пише в темпі, що дозволяє виконання завдання лише
фрагментарно; |
Пише в уповільненому або прискореному темпі, який
негативно впливає на якість виконання завдання; |
Пише, свідомо враховуючи час на виконання завдань щодо
запису власної думки та інформації з різних джерел; |
Пише у власному темпі, свідомо враховуючи час на
виконання завдань щодо запису власної думки та інформації з різних джерел; |
Демонструє уміння створювати висловлювання, записувати
їх за зразком (шаблон з опорними словами); |
Демонструє уміння створювати висловлювання, записувати |
Демонструє уміння створювати висловлювання, записувати |
Демонструє уміння створювати висловлювання, записувати |
|||
Створює тексти різних типів і жанрів за зразком (шаблон
з опорними словами); |
Створює тексти різних типів і жанрів за інструкцією та
планом, наданими вчителем; |
Створює спільно з учителем план для написання текстів
різних типів і жанрів; діє за створеним планом; |
Створює тексти різних типів і жанрів, дотримуючись структури
тексту та, за потреби, плану; |
|||
Створює та презентує медіатексти за зразком; |
Створює та презентує медіатексти за інструкцією або
планом, наданими вчителем; |
Планує спільно з учителем роботу щодо створення та
презентації медіатекстів; діє за створеним планом; |
Самостійно планує роботу щодо створення та презентації
медіатекстів та діє за цим планом; |
|||
МОВ3.2 |
Взаємодіє письмово в онлайн просторі |
Створює короткі дописи за аналогією; |
Створює короткі дописи для захищених ресурсів за
інструкцією або планом, наданими вчителем, у разі труднощів просить допомоги
вчителя; |
Створює допис на основі розробленого спільно з учителем
плану; |
Створює допис на основі самостійно розробленого плану,
з урахуванням ситуації спілкування; |
|
МОВ3.3 |
Знаходить і виправляє орфографічні помилки |
Робить ситуативні виправлення, може правильний запис виправляти
на неправильний; |
Визначає окремі найбільш уживані орфограми; |
Визначає усі наявні орфографічні помилки, але піддає
сумніву правильність і завершеність своєї роботи; |
Визначає усі наявні орфографічні помилки; |
|
МОВ3.4 |
Аналізує та редагує власне письмове
висловлювання |
Здійснює ситуативне редагування тексту, може правильний
запис виправляти на неправильний; |
Здійснює часткове редагування тексту за інструкцією; |
Здійснює відповідне редагування тексту за наданою
інструкцією з незначною допомогою учителя; |
Демонструє уміння здійснювати редагування тексту з
огляду на ситуацію; |
|
МОВ4 |
Дослідження індивідуального мовлення, використання мови
для власної мовної творчості, спостереження за мовними явищами, їх аналіз |
Досліджує власне індивідуальне мовлення |
Відтворює лексичне значення слів та фразеологізмів за
тлумачним словником |
Тлумачить лексичне значення відомих слів та
фразеологізмів, на основі інформації отриманої із словника, у разі труднощів
звертається до вчителя за допомогою; |
Тлумачить лексичне значення слова, фразеологізму; |
Тлумачить лексичне значення слів, фразеологізмів; |
Створює прості мовні ігри, кросворди, ребуси за умови
наявності шаблону; |
Створює прості мовні ігри, кросворди, ребуси за
аналогією; |
Експериментує зі звуками, словами, фразами з метою
створення мовних ігор; |
Експериментує зі звуками, словами, фразами з метою
створення мовних ігор; |
Загальні критерії оцінювання учнів початкової школи з
іноземних мов
Характеристика результатів навчання учнів |
||||||
Індекс |
Загальні результати навчання |
Результат навчання у свідоцтві досягнень |
Рівні |
|||
початковий |
середній |
достатній |
високий |
|||
ІНО1 |
Взаємодія з
іншими особами усно, сприйняття і використання інформації для досягнення
життєвих цілей у різних комунікативних ситуаціях |
Сприймає
іноземну мову на слух |
Розпізнає окремі
слова у повільному та чіткому мовленні, зазнаючи труднощі розуміння контексту
навіть при повільнішому мовленні. Потребує більше повторень прослуханого,
візуальної підтримки, допомоги вчителя та однокласників. |
Розпізнає окремі
слова та фрази в повільному та чіткому мовленні, може визначити тематику
мовленнєвої ситуації за допомогою вчителя та однокласників |
Розуміє контекст
прослуханого в повільному та чіткому мовленні, опираючись на візуальну підтримку
та більшу частину конкретної інформації, необхідної для виконання завдання. |
Розуміє повільне та
чітке мовлення з довгими паузами задля полегшення усвідомлення змісту
почутого. |
ІНО2 |
Сприйняття,
аналіз, інтерпретація, критичне оцінювання інформації в текстах різних видів,
медіатекстах та використання її для збагачення свого досвіду |
Читає
іноземною мовою |
Розпізнає окремі
слова в тексті, труднощі розуміння виникають на рівні буквосполучень, має
необхідність постійної підтримки вчителя для розуміння фраз і речень. |
Розпізнає фрази та
конструкції, труднощі виникають на рівні смислових зв'язків між словами у
реченні. Потребує допомоги вчителя для виконання завдань. |
Розуміє прості
тексти, труднощі виникають на рівні сприйняття тексту як цілого. Потребує
перечитування для розуміння прочитаного. |
Розуміє короткі,
прості тексти, читаючи їх пофразово, розпізнаючи знайомі імена, слова та
основні фрази, перечитуючи за потреби. |
ІНО3.1 |
Висловлювання
думок, почуттів та ставлення, взаємодія з іншими особами письмово та в режимі
реального часу, дотримання норм літературної мови |
Висловлюється
іноземною мовою |
Відповідно реагує
на деякі запитання та інструкції, потребує візуальних підказок та постійної
підтримки вчителя. Дає однослівні відповіді на запитання. Робить спроби
простих відповідей, допускаючись елементарних смислових помилок у рамках
вивченого матеріалу. |
Відповідно реагує
на запитання та інструкції, потребує візуальних підказок та підтримки
вчителя, робить спроби попросити про допомогу. Переважають однослівні
відповіді на запитання виникають труднощі при спробах поєднувати їх у
речення, допускається елементарних лексичних чи граматичних помилок у рамках
вивченого матеріалу. |
Відповідно реагує
на більшість запитань та інструкцій, потребує ситуативної підтримки вчителя,
вміє просити про допомогу. Продукує короткі фрази з ініціативи та мінімальної
підтримки вчителя, роблячи паузи в мовленні. Реагує на власні помилки та може
їх виправити. |
Ставить і
відповідає на прості запитання, ініціює і вербально реагує на прості
твердження, які стосуються нагальних потреб і знайомих тем. |
ІНО3.2 |
Взаємодіє
письмово іноземною мовою |
Копіює письмову
інформацію, пише знайомі короткі фрази. Правильно прописує прості слова,
допускає помилки у правописі незнайомих слів. |
Надає базову
інформацію в письмовій формі щодо знайомих тем лише за зразком і за постійної
підтримки вчителя. Правильно пише знайомі слова, допускає граматичні помилки
при написанні зв'язного тексту. |
Надає базову
інформацію в письмовій формі щодо знайомих тем за зразком і за ситуативної
підтримки вчителя. Правильно будує речення. |
Надає базову
інформацію в письмовій формі щодо знайомих тем |
Загальні критерії оцінювання учнів початкової школи з
навчальних предметів математичної освітньої галузі
Індекс |
Характеристика результатів навчання |
|||||
Загальні результати навчання |
Результат навчання у свідоцтві досягнень |
Рівні |
||||
Початковий |
Середній |
Достатній |
Високий |
|||
МАО1 |
Дослідження
ситуації і виокремлення проблем, які можна розв'язувати із застосуванням
математичних методів |
Застосовує
математику для розв'язання життєвих ситуацій |
Читає і осмислює
різні за обсягом та складністю фрагменти текстів математичного
змісту з метою створення відповідної математичної моделі для розв'язання
життєвої ситуації. |
Представляє
отриманий результат розв'язання проблемної ситуації у вигляді графіків,
таблиць, діаграм, рисунків, рівнянь тощо. |
Вибудовує план дій
(стратегії) з використання математики для розв'язування проблемних ситуацій,
що виникають у житті. |
Пояснює/обґрунтовує/аргументує
сформульоване припущення. |
МАО2 |
Моделювання
процесів і ситуацій, розроблення стратегій (планів) дій для розв'язання різноманітних
задач |
Розв'язує
задачі з використанням різних стратегій |
Читає й осмислює
висловлювання, запитання, завдання, об'єкти або їх зображення для подальшого
формування математичної моделі розв'язання життєвої ситуації. |
Розуміє зв'язок між
контекстом проблемної ситуації й представленням її математичного розв'язання. |
Використовує
відповідні символи, формули, діаграми і стандартні моделі для розв'язування
життєвої ситуації зручним для себе способом. |
Пояснює/обґрунтовує/аргументує
обраний спосіб розв'язання життєвої ситуації, висновку чи
узагальнення. |
МАО3 |
Критичне
оцінювання даних, процесу та результату розв'язання навчальних і практичних
задач |
Аналізує
дані, процес та результат розв'язання навчальних і практичних задач, критично
їх оцінює |
Визначає необхідні
дані для розв'язання життєвої ситуації, робить можливі
припущення/прогнози. |
Розрізняє початкові
дані та шукані результати, необхідні для |
Досліджує різні
способи розв'язання проблемної ситуації, |
Обґрунтовує/аргументує/оцінює
обраний спосіб розв'язання проблемної ситуації; |
МАО4.1 |
Застосування
досвіду математичної діяльності для пізнання навколишнього світу |
Класифікує,
порівнює, узагальнює об'єкти |
Знає, що існують
різні математичні інструменти, що можуть допомогти під час розв'язування
проблемної ситуації. |
Наводить приклади
математичних об'єктів, порівнює, узагальнює і класифікує їх за спільними
ознаками. |
Використовує різні |
Пояснює/обґрунтовує/аргументує
задане або сформульоване представлення життєвої ситуації. |
МАО4.2 |
Встановлює
кількість об'єктів, позначає результат лічби числом, порівнює числа |
Знає необхідні
математичні символи для позначення, порівняння та упорядкування результатів лічби
об'єктів. |
Порівнює числа в
зазначених межах та упорядковує їх. |
Використовує
відповідні математичні символи для представлення життєвої ситуації. |
Робить необхідні
узагальнення, опираючись на дії з доволі великою кількістю об'єктів. |
|
МАО4.3 |
Здійснює обчислення
усно та письмово |
Повідомляє
результат усних обчислень. |
Розуміє й
використовує відомі способи обчислень із застосуванням правил та алгоритмів. |
Виконує базові
арифметичні операції із використанням невеликих або зручних для оперування
чисел. |
Пояснює/обґрунтовує/аргументує
результати розв'язання життєвих ситуаціях в усній та письмовій формах. |
|
МАО4.4 |
Орієнтується
на площині та в просторі |
Обирає маршрут
пересування зі зрозумілої для себе математичної позиції. |
Пояснює вибір
заданого маршруту пересування. |
Представляє в
математичній формі життєву ситуацію з орієнтації на площині і в просторі. |
Самостійно планує
маршрут пересування зі зрозумілої для себе математичної позиції. |
|
МАО4.5 |
Розпізнає
геометричні фігури |
Знає про різні
математичні інструменти, що можуть допомогти при виконанні завдання. |
Шукає серед заданих
зображень такі фігури складної конфігурації, у яких можна розпізнати відомі
геометричні фігури. |
Використовує відомі
математичні інструменти для розпізнавання знайомих геометричних фігур чи їх
зображень у фігурах складної конфігурації. |
Пояснює/обґрунтовує/аргументує
обраний спосіб математичного розв'язання поставленої проблеми. |
|
МАО4.6 |
Будує
геометричні фігури, конструює |
Знає, як створити з
геометричних фігур обрану конструкцію, дотримуючись інструкції. |
Вміє пояснити
процес створення обраної чи заданої конструкції з відомих геометричних фігур. |
Відображає зв'язки
між різними частинами конструкції у побудованих фігурах самостійно або
завдяки інформації, отриманої з інструкції. |
Перевіряє та
визначає, чи відповідає сконструйована фігура вимогам завдання. |
|
МАО4.7 |
Вимірює
величини |
Виділяє у
проблемній ситуації відомі величини, якими потрібно оперувати при виконанні
відповідних арифметичних операцій. |
Розробляє план дій
для математичного розв'язання проблемної ситуації. |
Виконує математичні
обчислення найбільш зручним для себе способом. |
Оцінює обраний
спосіб розв'язання проблемної ситуації, робить відповідні висновки. |
|
МАО4.8 |
Працює з
таблицями, схемами, графіками, діаграмами |
Зчитує дані з
таблиць, схем, графіків, діаграм. |
Представляє дані за
допомогою таблиць, схем, графіків та діаграм. |
Використовує
інформацію, яка представлена в різних формах, для розв'язання проблемних
ситуацій. |
Досліджує можливі
способи розв'язування проблемної ситуації, представленої в різних формах та
вибирає оптимальний. |
ІНТЕГРОВАНИЙ КУРС "Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ"
Загальні критерії оцінювання учнів початкової школи з природничої освітньої
галузі
Характеристика результатів навчання
учнів |
||||||
Індекс |
Загальні результати навчання |
Результат навчання у свідоцтві
досягнень |
Рівні |
|||
Початковий |
Середній |
Достатній |
Високий |
|||
ПРО1 |
Відкриття світу природи, набуття досвіду її дослідження, пошук відповідей
на запитання, спостереження за навколишнім світом, експериментування та
створення навчальних моделей, вияв допитливості та отримання радості від
пізнання природи |
Спостерігає за навколишнім світом, експериментує, моделює |
Виконує
спостереження за обраними або запропонованими природними явищами та об'єктами
в супроводі вчителя, розпізнає навчальні моделі. |
Розуміє
мету спостереження/дослідження, поставлену вчителем; |
Розуміє
та пояснює мету спостереження/дослідження, поставлену вчителем, передбачає
можливі результати спостережень/досліджень; |
Визначає
мету спостережень/досліджень; |
Встановлює
зв'язки між об'єктами і явищами природи з допомогою вчителя. |
Розуміє
зв'язки між об'єктами і явищами природи після пояснення. |
Робить
висновки із спостережень та досліджень у супроводі вчителя щодо зв'язків між
об'єктами і явищами природи. |
Встановлює
зв'язки між об'єктами і явищами природи; робить висновки із спостережень та
досліджень разом з учителем або самостійно. |
|||
Іноді
виявляє та розуміє власні помилки у процесі проведення
спостереження/дослідження, після допомоги вчителя. |
Вносить
коректні уточнення у хід проведення спостереження/дослідження, виправляє
помилки після допомоги вчителя. |
Вносить
уточнення, виправляє помилки у процесі проведення спостереження/дослідження
самостійно. |
Визначає
фактори успіху, аналізує помилки, що виникають під час дослідження, змінює
умови чи послідовність дій під час дослідження. |
|||
ПРО2 |
Опрацювання та систематизація інформації природничого змісту, отриманої з
доступних джерел, та представлення її в різних формах |
Розуміє, аналізує, узагальнює, інформацією природничого змісту |
Відтворює
готову інформацію про навколишній світ, лише з допомогою вчителя знаходить
потрібну інформацію за допомогою технічних приладів і пристроїв; |
Здійснює
з допомогою вчителя пошук інформації про навколишній світ, зокрема, за
допомогою технічних приладів і пристроїв; |
Знаходить,
використовує технічні прилади і пристрої для пошуку інформації; |
Знаходить,
систематизує (згідно з планом) інформацію про навколишній світ; використовує
технічні прилади і пристрої для пошуку інформації; |
Розуміє
інформацію, представлену в різних формах: у вигляді малюнка, схеми, графіка,
тексту, презентації тощо. |
Розуміє
та відтворює інформацію у вигляді малюнка, схеми, графіка, тексту, презентації
тощо. |
Представляє
інформацію у вигляді малюнка, схеми, графіка, тексту, презентації тощо. |
Перетворює
інформацію в іншу форму (текст на схему, графік, презентацію тощо і навпаки). |
|||
ПРО3 |
Усвідомлення розмаїття природи, взаємозв'язків її об'єктів
та явищ, пояснення ролі природничих наук і техніки в житті людини,
відповідальна поведінка у природі |
Розуміє взаємозв'язки між об'єктами та явищами природи |
Розуміє
взаємозв'язки між об'єктами живої і неживої природи, діяльністю людини і
станом навколишнього світу на конкретних прикладах. |
Пояснює
взаємозв'язки між об'єктами живої і неживої природи, діяльністю людини і
станом навколишнього світу на конкретних прикладах. |
Встановлює
взаємозв'язки між об'єктами живої і неживої природи, діяльністю людини і
станом навколишнього світу, наводить приклади. |
Діє
в навколишньому світі з урахуванням взаємозв'язків між об'єктами живої і
неживої природи; |
Називає
приклади винаходів у повсякденному житті, збереження навколишнього світу. |
Розуміє
значущість винаходів у повсякденному житті, збереженні навколишнього світу. |
Пояснює
значущість винаходів у повсякденному житті, збереженні навколишнього світу. |
Критично
оцінює винаходи з точки зору їх значущості в повсякденному житті, збереженні
навколишнього світу. |
|||
Іноді
дотримується правил поведінки в навколишньому світі. |
Дотримується
правил поведінки в навколишньому світі. |
Складає
з допомогою вчителя правила поведінки в навколишньому світі й дотримується
їх. |
Складає
правила поведінки в навколишньому світі й дотримується їх. |
|||
ПРО4 |
Критичне оцінювання фактів, поєднання нового досвіду з набутим раніше і
його творче використання для розв'язання проблем природничого
характеру |
Розв'язує проблемні завдання та ситуації природничого характеру |
Ситуативно
розпізнає проблемну ситуацію в навколишньому світі, яка потребує дослідження. |
Розпізнає
в навколишньому світі проблемну ситуацію, яка потребує дослідження, але не
може сформулювати гіпотезу, не завжди може визначати шляхи розв'язання
проблемної ситуації. |
Складає
план роботи для розв'язання проблемної ситуації в навколишньому світі, яка
потребує дослідження, висуває гіпотези, розв'язує проблемні ситуації у
співпраці з учителем. |
Обґрунтовує
способи розв'язання проблем та ситуацій в навколишньому світі, використовуючи
набуті знання, власний досвід; |
Загальні критерії оцінювання учнів початкової школи з
соціальної та здоров'я збережувальної освітньої галузі
Характеристика результатів навчання |
||||||
Індекс |
Загальні результати навчання |
Результат навчання у свідоцтві досягнень |
Рівні |
|||
Початковий |
Середній |
Достатній |
Високий |
|||
СЗО1 |
Турбота про
особисте здоров'я і безпеку, реагування на діяльність, яка становить загрозу для
власного життя, здоров'я, добробуту та інших осіб |
Турбується
про здоров'я, безпеку та добробут |
Розпізнає з деяким
утрудненням ситуації, які несуть ризик для життя та здоров'я. Разом із
дорослим описує поведінку, яка запобігає ризикам для життя та здоров'я або
зменшує їх. |
Відтворює модель
поведінки, яка запобігає ризикам для життя та здоров'я або зменшує їх. |
Демонструє свідому
поведінку, яка запобігає ризикам для життя та здоров'я або зменшує їх. |
Демонструє свідомий
вибір способу поведінки, яка запобігає ризикам для життя та здоров'я в нових
нестандартних ситуаціях або зменшує їх. |
СЗО2 |
Визначення
альтернатив, прогнозування наслідків, ухвалення рішень з користю для здоров'я, добробуту, власної
безпеки та безпеки інших осіб |
Приймає
рішення з користю для здоров'я, добробуту, власної безпеки та безпеки інших
осіб |
Описує ситуації з
проявами неповаги, приниження та тиску, проте відчуває труднощі з
розпізнанням проблеми. |
Розпізнає ситуації
з проявами неповаги, приниження та тиску, проте відчуває труднощі з
визначенням шляхів їх розв'язання. |
Аналізує ситуації з
проявами неповаги, приниження та тиску, висловлює власні думки, наводить
окремі приклади. |
Самостійно або з
допомогою дорослих залежно від ризику протидіє проявам тиску, неповаги та
приниження щодо себе та інших осіб. |
Розпізнає прояви
справедливості, чесності, відповідальності, проте відчуває труднощі з описом
такої поведінки, з наведенням прикладів. |
Описує, як
поводитися етично, демонструючи сумлінність, справедливість, чесність. |
Наводить приклади
дій, що можуть захистити від ситуацій, де потрібно надавати допомогу; |
Моделює надання
допомоги собі та іншим у разі потреби, спираючись на набуті знання, власний
досвід; |
|||
Розпізнає ознаки
безпечної та небезпечної ситуації. |
Пояснює, але з
деякими неточностями, що робити в небезпечних ситуаціях вдома, у школі та
навколишньому світі. |
Пояснює та
зіставляє ознаки безпечної та небезпечної ситуації. Розрізняє ситуації, у
яких потребує допомоги інших, від тих, у яких можна зарадити власними силами,
і відповідно діє; |
Моделює доцільну
поведінку в небезпечних ситуаціях; розрізняє ресурси, які можна використати у
разі небезпеки; |
|||
Описує, як діяти в
повсякденних ситуаціях без загрози для здоров'я, безпеки та добробуту; |
Описує (за
зразком), як діяти в повсякденних ситуаціях з користю для здоров'я, безпеки
та добробуту; |
Розв'язує проблемну
ситуацію з користю для здоров'я, безпеки та добробуту; |
Аналізує,
класифікую та узагальнює знання та уміння щодо ситуацій, які несуть користь
для здоров'я, добробуту та безпеки; |
|||
СЗО3 |
Аргументований
вибір на користь здорового способу життя, аналіз і оцінка наслідків та
ризиків |
Обирає
здоровий спосіб життя |
Описує зовнішні
зміни у власному тілі, пов'язані з дорослішанням; |
Пояснює зміни у
своєму тілі залежно від фізичного стану, настрою, виду діяльності, способу
життя. |
Аналізує зміни у
своєму тілі та зовнішньому вигляді залежно від фізичного стану, настрою, виду
діяльності, способу життя, припускає наслідки таких змін |
Прогнозує зміни у
своєму тілі та зовнішньому вигляді залежно від фізичного стану, настрою, виду
діяльності, способу життя; |
Відчуває труднощі у
визначенні корисних та шкідливих звичок. |
Визначає продукти
та послуги, придатні для ведення здорового способу життя. |
Обґрунтовує свій
вибір щодо здорової поведінки, наводить окремі приклади. |
Самостійно наводить
приклади дій, що можуть захистити в ситуаціях, які несуть загрозу здоров'ю. |
|||
З допомогою
дорослого визначає чинники негативного впливу на здоровий та безпечний спосіб
життя. |
За алгоритмом
пояснює чинники негативного та позитивного впливу на здоровий та безпечний
спосіб життя. |
Самостійно аналізує
позитивний і негативний вплив на вибір здорової та безпечної поведінки. |
Прогнозує можливі
небезпеки, які можуть спричинити його дії в довкіллі; |
|||
СЗО4 |
Підприємливість
та етична поведінка для поліпшення здоров'я, безпеки та добробуту |
Демонструє
підприємливість та етичну поведінку |
Відчуває труднощі з
визначенням короткострокових та довгострокових цілей. |
Ставить
короткострокові цілі та планує конкретні дії щодо їх досягнення. |
Прогнозує дії,
необхідні для досягнення цілей, для задоволення власних потреб та потреб
інших, спираючись на власний досвід. |
Свідомо окреслює
власну мету на конкретний період життя і прогнозує можливі ризики. |
Розпізнає ситуації,
коли дражнять, цькують, утискають чи залякують. |
Визначає ситуації,
коли дражнять, цькують, утискають чи залякують як проблемну ситуацію,
пропонує шляхи її розв'язання. |
Обґрунтовує свої
дії у разі виникнення дискримінаційних та неетичних ситуацій; |
Аналізує та
пояснює, що робити іншим у ситуаціях, коли тебе дражнять, цькують, утискають
чи залякують; |
|||
Розуміє вплив
природних та матеріальних ресурсів на життя людини. |
Пояснює вплив
природних та матеріальних ресурсів на життя людини. |
Пояснює користь для
здоров'я та добробуту людини природних та матеріальних ресурсів. |
Раціонально
використовує наявні природні ресурси повсякденному житті; |
|||
Розпізнає
інформацію, корисну для збереження здоров'я. |
Знаходить
інформацію, корисну для збереження здоров'я, у різних джерелах. |
Вирізняє та
визначає достовірні джерела інформації, корисної для збереження та
підтримання здоров'я. Обґрунтовує вибір джерела. |
Аналізує
достовірність джерел інформації, корисних для збереження та підтримання
здоров'я; |
Загальні критерії оцінювання учнів початкової школи з
громадянської та історичної освітньої галузі
Характеристика
результатів навчання |
||||||
Індекс |
Загальні
результати навчання |
Результат
навчання у свідоцтві досягнень |
Рівні |
|||
Початковий |
Середній |
Достатній |
Високий |
|||
ГІО1 |
Встановлення зв'язків між подіями, діяльністю людей та
її результатами у часі, пояснення значення пам'ятних для себе та інших
громадян України дат (подій) |
Встановлює зв'язки між подіями, діяльністю людей
та її результатами в часі |
Визначає послідовність подій, іноді з допомогою
вчителя; |
Визначає послідовність подій, користуючись алгоритмом,
наданим учителем; |
Визначає послідовність подій самостійно; застосовує
співвіднесення між одиницями вимірювання часу під час розв'язання проблемних
ситуацій у співпраці з учителем. |
Визначає послідовність подій, їх тривалість та
віддаленість від сьогодення; встановлює зв'язки і залежності між подіями;
застосовує співвіднесення між одиницями вимірювання часу під час розв'язання
проблемних ситуацій, дослідницьких та творчих навчальних завдань. |
Називає окремих представників поколінь у своїй родині; |
Розповідає про життя попередніх поколінь у своїй
родині, почасти порушуючи хронологічну послідовність; розкриває зв'язки між
теперішнім та попередніми поколіннями, у разі труднощів звертається до
вчителя за допомогою. |
Висловлює у хронологічній послідовності власні думки
про життя попередніх поколінь у своїй родині; розкриває зв'язки між
теперішнім та попередніми поколіннями, обґрунтовуючи окремими прикладами з
життя; визначає спільне та відмінне в житті теперішніх поколінь із
попередніми. |
Вільно висловлює власні думки про життя попередніх
поколінь у своїй родині, аргументує прикладами власні відповіді; користується
більш ніж одним джерелом інформації; пов'язує зміни в житті теперішніх і
попередніх поколінь, відомих у своїй родині, із загальним історичним
контекстом, спираючись на матеріали підручника. |
|||
Називає 1 - 2 пам'ятки культури та історичні пам'ятки
рідної місцевості / України; 1 - 2 важливі для українців події, які
вивчалися; впізнає пам'ятки культури та історичні пам'ятки рідної місцевості
/ України на фото та історичні події за описом, іноді з допомогою вчителя. |
Називає 3 - 5 пам'яток культури та історичних пам'яток
рідної місцевості / України, які вивчалися; розповідає 2 - 3 реченнями про
важливі для українців події на основі матеріалів підручника. |
Висловлює власні думки про пам'ятки культури та
історичні пам'ятки рідної місцевості / України, важливі для українців події,
які вивчалися; формулює висновки, спираючись на матеріали підручника; ставить
питання на усвідомлення впливу важливих для громадян України подій на
сучасність. |
Вільно висловлює власні думки про пам'ятки культури та
історичні пам'ятки рідної місцевості / України, важливі для українців подій,
виявляє особисту позицію щодо них; формулює висновки, спираючись на матеріали
підручника та додаткових джерел; ставить питання на розкриття
причинно-наслідкових зв'язків між історичними подіями та сучасністю. |
|||
ГІО2 |
Орієнтація у знайомому соціальному середовищі,
долучення до його розвитку, пояснення впливу природи та діяльності людей на
нього |
Орієнтується у знайомому соціальному середовищі,
долучається до його розвитку |
Розрізняє відомі об'єкти знайомого соціального
середовища та орієнтується в місцевості, у якій проживає, іноді з допомогою
вчителя; користуючись алгоритмом наданим учителем, укладає маршрути
прогулянок/подорожей/екскурсій у межах свого населеного пункту та його
околиць, зокрема місцями пам'яті, проте не завжди може пояснити, чому ці
місця важливі. |
Розрізняє відомі об'єкти знайомого соціального
середовища та орієнтується в місцевості, у якій проживає, у разі труднощів
звертається до вчителя за допомогою; користуючись алгоритмом наданим
учителем, укладає маршрути прогулянок/подорожей/екскурсій у межах свого
населеного пункту та його околиць, зокрема місцями пам'яті, може пояснити,
чому ці місця важливі. |
Розрізняє відомі об'єкти знайомого соціального
середовища та орієнтується в місцевості; у співпраці з учителем укладає
маршрути прогулянок/подорожей/екскурсій у межах свого населеного пункту та
його околиць, зокрема місцями пам'яті, висловлює власні думки про їхню
важливість, наводить окремі приклади на їх підтвердження. |
Розрізняє відомі об'єкти знайомого соціального
середовища та орієнтується в місцевості; ініціює, за підтримки вчителя,
прогулянки/подорожі/екскурсії у межах свого населеного пункту та його
околиць, зокрема місцями пам'яті, за самостійно укладеним маршрутом. |
Наводить приклади, які пояснюють взаємозалежність
людини і природи, надані в підручнику; не завжди розпізнає приклади
поведінки, приязної/шкідливої до/для довкілля. |
Підбирає приклади, які пояснюють взаємозалежність
людини і природи, у разі труднощів звертається до вчителя за допомогою;
розпізнає приклади поведінки, приязної/шкідливої до/для довкілля, не завжди
визначає її наслідки. |
Висловлює власні думки про взаємозалежність людини і
природи, наводить окремі приклади на їх підтвердження; розпізнає приклади
поведінки, приязної/шкідливої до/для довкілля, визначає її наслідки, виявляє
особисту позицію щодо них. |
Вільно висловлює власні думки про взаємозалежність
людини і природи, аргументує прикладами власні відповіді; оцінює вплив
діяльності людини на довкілля у своїй місцевості, Україні з різних поглядів. |
|||
Пояснює правила поведінки в публічних місцях, не завжди
розпізнає випадки їх порушення. |
Дотримується правил поведінки в публічних місцях;
ідентифікує випадки порушення правил поведінки в публічних місцях як
проблемну ситуацію, може пояснити, як потрібно діяти (залучаючи дорослих) у
відповідних ситуаціях. |
Обґрунтовує необхідність дотримання правил поведінки в
публічних місцях; ідентифікує випадки порушення правил поведінки в публічних
місцях, пропонує різні способи протидії (із залученням дорослих); бере участь
в обговоренні правил поведінки в публічних місцях. |
Аналізує та оцінює відповідність поведінки
(людей/персонажів) у публічних місцях встановленим правилам; висуває гіпотези
про можливість удосконалення раніше встановлених правил поведінки в публічних
місцях та ініціює, за потреби, зміни. |
|||
ГІО3 |
Робота з різними джерелами соціальної та історичної
інформації, аналіз змісту джерел, їх критична оцінка |
Розуміє, аналізує, узагальнює різні джерела
соціальної та історичної інформації |
Здійснює пошук інформації про минуле і сучасне у
джерелах, наданих учителем; |
Здійснює пошук потрібної інформації про минуле і
сучасне у супроводі вчителя; добирає джерела інформації відповідно до власних
зацікавлень, у разі труднощів звертається до вчителя за допомогою. |
Здійснює пошук потрібної інформації про минуле і
сучасне у співпраці з учителем; самостійно добирає джерела інформації
відповідно до власних зацікавлень. |
Самостійно шукає інформацію про минуле і сучасне,
використовуючи знайомі методи та ресурси; допомагає однокласникам добирати
джерела інформації. |
Виокремлює в тексті події, персонажі, поняття іноді з допомогою
вчителя, проте не завжди встановлює причинно-наслідкові зв'язки між ними. |
Виокремлює в тексті окремі події, персонажі, поняття, у
разі труднощів звертається до вчителя за допомогою; формулює переважно
уточнювальні запитання про людей, минулі чи теперішні події. |
Виокремлює в тексті окремі події, персонажі, поняття
самостійно; формулює запитання про людей, минулі чи теперішні події з метою
з'ясування їхньої сутності. |
Аналізує, класифікує, узагальнює описані в тексті
події, персонажі, поняття, виявляє особисту позицію щодо них; |
|||
Епізодично розмірковує над достовірністю особисто
значущої інформації; шукає в підручнику інформацію, яка спростовує або
підтверджує сумніви. |
Розмірковує над достовірністю особисто значущої
інформації; шукає підтвердження її достовірності в додаткових джерелах. |
Розмірковує над достовірністю будь-якої інформації, яку
отримує з різних джерел; завжди шукає підтвердження достовірності особисто
значущої інформації; може пояснити ймовірні наслідки поширення неправдивої
інформації. |
Визначає розбіжності, відмінності або невідповідності в
матеріалах, що підлягають аналізу; підтвердивши свою версію, ставить
запитання на розкриття мотивів, намірів та задумів людей, які поширюють
неправдиву інформацію. |
|||
ГІО4 |
Узагальнення інформації з різних джерел, розповідь про
минуле і сучасне |
Розповідає про минуле і сучасне |
Користується лише інформацією, поданою в підручнику; |
Збирає інформацію на тему, яка цікавить, у супроводі
вчителя; визначає важливі і менш важливі відомості, у разі труднощів
звертається до вчителя за допомогою; порівнюючи відомі історичні події та
діяльність історичних діячів за наданим планом допускається помилок, які
виправляє після допомоги вчителя. |
Збирає інформацію на тему, яка цікавить, у співпраці з
учителем; визначає важливі і менш важливі відомості самостійно; порівнює
відомі історичні події та діяльність історичних діячів за наданим планом,
виправляє помилки в роботі самостійно. |
Збирає самостійно інформацію на тему, яка цікавить;
визначає важливі і менш важливі відомості самостійно і обґрунтовує це;
порівнює відомі історичні події та діяльність історичних діячів за наданим
планом або самостійно, аналізує власні роботи, вносить зміни (за потреби). |
Не може дібрати способи вираження уявлень про відомі
історичні події, пам'ятки культури, видатних людей. |
Намагається використовувати різні способи вираження
уявлення про відомі історичні події, пам'ятки культури, видатних людей
(розповідає, використовує засоби мистецтв тощо). |
Зрозуміло презентує свої уявлення про відомі історичні
події, пам'ятки культури, видатних людей різними способами (розповідає,
використовує засоби мистецтв тощо). |
Ініціює, за підтримки вчителя / бере активну участь у
проведенні виставок учнівських малюнків, інсценізації історичних подій для
вираження свого ставлення і ставлення однокласників до відомих історичних
подій, пам'яток культури, видатних людей. |
|||
ГІО5 |
Представлення аргументованих суджень про відомі факти
історії та історичних осіб, а також про події суспільного життя |
Висловлюється щодо відомих фактів історії та
історичних осіб, а також про події суспільного життя |
Називає пам'ятки культури рідної місцевості, які вважає
важливими; наводить окремі приклади корисних справ для спільноти, які подано
в підручнику. |
Описує пам'ятки культури рідної місцевості, пояснює їх
важливість; наводить приклади корисних справ для спільноти з підручника. |
Описує пам'ятки культури рідної місцевості, пояснює їх
важливість, епізодично використовує факти для підтвердження своїх думок;
наводить приклади зроблених корисних справ для спільноти зі свого життя. |
Описує пам'ятки культури рідної місцевості, пояснює їх
важливість, використовує факти для підтвердження своїх думок; наводить
приклади корисних справ для спільноти, які можна зробити в майбутньому. |
ГІО6 |
Усвідомлення почуття власної гідності, діяльність з
урахуванням власних прав і свобод, повага до прав і гідності інших осіб,
протидія дискримінації та нерівному ставленню до особистості |
Поважає права і свободи свої та інших людей |
Описує свої риси характеру, моральні якості з допомогою
вчителя; розповідає про свої мрії, однак має нечіткі уявлення про те, як їх
здійснити. |
Визначає свої риси характеру, моральні якості
самостійно; розповідає про свої мрії, планує дії, які приведуть до їх
досягнення, у разі труднощів звертається до вчителя за допомогою. |
Пояснює, як його/її риси характеру, моральні
якості впливають на поведінку в різноманітних ситуаціях; |
Критично оцінює як інші люди сприймають його/її риси
характеру, моральні якості; аналізує, які якості йому/їй потрібні для
здійснення своєї мрії; визначає різні варіанти дій, які приведуть до
досягнення мрій, та оцінює ризики, пов'язані з їх вибором. |
Називає права дитини; розпізнає випадки їхнього
порушення; з допомогою вчителя визначає послідовність дій у випадку, коли
його чи інших осіб ображають та/або принижують. |
Пояснює, чому кожен зобов'язаний поважати права дитини;
розпізнає випадки їхнього порушення; користуючись алгоритмом, може пояснити,
як потрібно діяти, коли їх або інших осіб ображають та/або принижують. |
Висловлює власні думки про те, що права необхідні
кожній людині для гідного існування, наводить окремі приклади на їх
підтвердження; обґрунтовує свої дії у разі, коли його або інших осіб
ображають та/або принижують. |
Обґрунтовує необхідність дотримання прав дитини,
наводить приклади; пояснює, що потрібно робити іншим дітям у ситуаціях, коли
їх ображають та/або принижують. |
|||
Погоджується з тим, що важливо приймати кожну людину як
неповторну та рівну іншим; |
Дотримується поглядів, що важливо приймати кожну людину
як неповторну та рівну іншим; не завжди знаходить приклади, щоб
проілюструвати важливість рівності між людьми; користуючись алгоритмом
пояснює як діяти в ситуації некоректного спілкування. |
Висловлює власні думки про важливість прийняття кожної
людини як неповторної та рівної іншим, наводить окремі приклади поведінки
персонажів та життєвих ситуацій на їх підтвердження; обґрунтовує свої дії у
разі некоректного спілкування. |
Аргументовано висловлюється щодо важливості прийняття
кожної людини як неповторної та рівної іншим; допомагає іншим зрозуміти, як
діяти в ситуаціях некоректного спілкування. |
|||
ГІО7 |
Усвідомлення себе громадянином України, аналіз
культурно-історичних основ власної ідентичності, визнання цінності
культурного розмаїття |
Усвідомлює себе як громадянина України |
Добирає джерела для створення родинного дерева з
допомогою вчителя; називає 2 - 3 традиції і свята у своїй родині. |
Добирає джерела для створення родинного дерева в
супроводі вчителя; описує традиції і свята у своїй родині, ставить запитання
про традиції та свята своїх друзів/однокласників/земляків; розмірковує
над важливістю традицій. |
Добирає джерела для створення родинного дерева у
співпраці з учителем; |
Добирає джерела для створення родинного дерева
самостійно; |
Погоджується, що кожен має дотримуватися правил у
процесі взаємодії та сумлінно працювати для досягнення спільних цілей;
вибудовує доброзичливі стосунки з іншими в групі; епізодично виявляє бажання
виконувати різні ролі під час роботи у групі. |
Дотримується поглядів, що кожен має діяти відповідно до
правил у процесі взаємодії та сумлінно працювати для досягнення спільних
цілей; виявляє бажання виконувати різні ролі під час роботи у групі, не може
визначати, у яких ролях він/вона працює найкраще; допомагає іншим, якщо
просять. |
Переконує однокласників у важливості дотримання кожним
учасником групи правил у процесі взаємодії та сумлінній праці для досягнення
спільних цілей, ілюструє думку окремими прикладами (із власного досвіду,
літератури); виконує різні ролі під час роботи у групі; визначає, у яких
ролях він/вона у групі працює найкраще; працюючи у групі, допомагає іншим,
заохочуючи їх до участі. |
Переконує однокласників у важливості дотримання кожним
учасником групи правил у процесі взаємодії та сумлінній праці для досягнення
спільних цілей, ілюструє думку прикладами (із власного досвіду, літератури);
підтримує та заохочує інших членів групи заради досягнення спільних цілей;
знаходить можливості допомогти іншим та переконати їх поділитися необхідними
знаннями, досвідом та вміннями для досягнення спільних цілей. |
|||
ГІО8 |
Дотримання принципів демократичного громадянства,
активна участь у житті шкільної спільноти, місцевої громади і держави |
Дотримується принципів демократичного
громадянства |
Дотримується визначених разом з однокласниками правил
та процедури вирішення питань, які стосуються життя класу; не може пояснити,
як власний вибір та дії можуть вплинути на інших осіб. |
Епізодично обговорює з однокласниками правила та
процедури вирішення питань, які стосуються життя класу; розмірковує над
можливим впливом власного вибору та дій на інших осіб, підтверджує свої думки
прикладами, поданими в підручнику. |
Бере активну участь у визначенні правил та процедури
вирішення питань, які стосуються життя класу; передбачає наслідки своїх дій,
порівнює з наводить окремі приклади з власного досвіду, щоб проілюструвати,
як його/її вибір можуть вплинути на інших осіб. |
Обмірковує раніше створені правила та процедури
вирішення питань, які стосуються життя класу, та за потреби ініціює
визначення нових/додаткових правил; аргументує прикладами з власного досвіду,
як його/її вибір може вплинути на інших осіб. |
Пояснює, що означає бути громадянином, наводячи
приклади, подані в підручнику; називає державні свята України та
переконаний/а у важливості їх відзначення (День Незалежності України,
День Конституції України, День захисника України, День Соборності України);
знає, що Конституція України - найважливіший документ держави. |
Пояснює, що означає бути громадянином, наводячи
приклади, подані в підручнику; розуміє значущість державних свят України та
переконаний/а у важливості їх відзначення (День Незалежності України, День
Конституції України, День захисника України, День Соборності України);
пояснює, що Конституція України - найважливіший документ держави; епізодично
виявляє бажання знаходити інформацію про інші країни Європи та світу. |
Висловлює власні думки про те, що означає бути громадянином
України, наводить окремі приклади з життя на їх підтвердження; аргументовано
оцінює значущість для себе, родини державних свят України та
переконаний/а у важливості їх відзначення (День Незалежності України,
День Конституції України, День захисника України, День Соборності України); |
Вільно висловлює власні думки про те, що означає бути
громадянином України, аргументує прикладами власні відповіді; цікавиться
історією походження державних свят України та переконаний/а у важливості їх
відзначення (День Незалежності України, День Конституції України, День
захисника України, День Соборності України); |
|||
Епізодично обговорює разом із класом бажане майбутнє
своєї школи/громади; |
Обговорює разом із класом бажане майбутнє своєї
школи/громади та ідентифікує проблему, яку треба для цього вирішити; не
завжди визначає шляхи розв'язання визначеної проблеми своєї школи/громади; |
Бере активну участь у визначенні разом із класом
бажаного майбутнього своєї школи/громади та ідентифікує проблему, яку треба
для цього вирішити; шукає причини визначеної проблеми своєї школи/громади,
долучається до складання плану щодо її вирішення; бере участь у вирішенні
проблеми своєї школи/громади, пояснює цінність волонтерства, наводить окремі
приклади на підтвердження думок; демонструє позитивні емоції під час корисних
справ для класу, школи. |
Обґрунтовує способи розв'язання проблем класу, школи,
громади, спираючись на набуті знання, власний досвід; бере участь у вирішенні
проблеми своєї школи/громади, переконує інших людей у цінності волонтерства,
наводить приклади на підтвердження своїх думок; ініціює, за підтримки
вчителя, проведення корисних справ для класу, школи. |
Загальні критерії оцінювання учнів початкової школи з
технологічної освітньої галузі
Характеристика результатів навчання |
||||||
Індекс |
Загальні результати навчання |
Результат навчання у свідоцтві досягнень |
Рівні |
|||
Початковий |
Середній |
Достатній |
Високий |
|||
ТЕО1 |
Втілення
творчого задуму в готовий виріб |
Втілює
творчий задум у готовий виріб |
Виконує за зразком
технологічні операції з метою виготовлення виробу. |
З допомогою
дорослих обирає об'єкт праці та планує послідовність технологічних операцій
під час виготовлення виробу. |
Спільно із
однокласниками обирає об'єкт праці та прогнозує кінцевий результат;
намагається спланувати послідовність технологічних операцій під час
виготовлення виробу. |
Обирає об'єкт праці
та прогнозує кінцевий результат власної діяльності; |
Виконує прості
геометричні зображення. |
З допомогою
дорослих читає геометричні зображення та керується ними у процесі роботи. |
Читає геометричні
зображення та аналізує з допомогою однокласників. |
Читає та аналізує
графічні зображення; виконує прості геометричні зображення та керується ними
у процесі роботи. |
|||
Називає матеріали
та технології, за допомогою яких виготовлено виріб. |
Спільно з дорослими
добирає матеріали та технології для виготовлення виробу. |
Спільно з
однокласниками добирає матеріали та технології для виготовлення виробу. |
Самостійно добирає
матеріали та технології для виготовлення виробу. |
|||
Знає 2 - 3
технології для оздоблення готових виробів. |
З допомогою
дорослих конструює та виготовляє виріб з готових елементів. |
Спільно із
однокласниками моделює, конструює та виготовляє виріб з готових елементів;
виготовляє та оздоблює виріб відомими технологіями. |
Моделює, конструює
та виготовляє виріб з готових елементів; виготовляє та оздоблює виріб
відомими технологіями. |
|||
З допомогою
дорослих представляє результат колективної роботи. |
Спільно із
однокласниками представляє результат роботи. |
Представляє
одержаний результат власної або колективної діяльності та намагається оцінити
його. |
||||
ТЕО2 |
Турбота про
власний побут, задоволення власних потреб та потреб тих, хто оточує |
Турбується
про власний побут |
Називає
послідовність дій, які здійснює у побуті. |
Спільно із
дорослими складає план послідовних дій на день у власному побуті. |
Планує власні дії у
побуті та намагається дотримуватися плану. |
Планує та виконує
дії у власному побуті. |
Називає найпростіші
побутові прилади. Знає правила організації робочого місця. |
Із допомогою
дорослих використовує найпростіші побутові прилади. Формулює правила
безпечної організації робочого місця. |
Спільно із
однокласниками використовує найпростіші побутові прилади. Організовує робоче
місце відповідно до визначених завдань. |
Безпечно
використовує найпростіші прилади у побуті; самостійно організовує робоче
місце відповідно до визначених потреб та завдань. |
|||
Знає правила
безпечної роботи із найпростішими інструментами та пристосуваннями. |
Знає та намагається
застосовувати правила безпечної роботи з інструментами та пристосуваннями. |
Спільно із
однокласниками використовує інструменти та пристосування із дотриманням
безпечних прийомів праці. |
Дотримується
безпечних прийомів праці під час використання інструментів та пристосувань. |
|||
ТЕО3 |
Ефективне
використання природних матеріалів, турбота про навколишній світ |
Ефективно та
ощадно використовує природні матеріали |
Називає матеріали
для виготовлення виробу. |
Називає матеріали
та з допомогою дорослих намагається розрахувати їх кількість для виготовлення
виробу. |
Із допомогою
дорослих розраховує орієнтовні витрати та кількість матеріалів для
виготовлення виробу. |
З допомогою
дорослих або самостійно розраховує орієнтовні витрати та кількість матеріалів
для виготовлення виробу. |
Знає основні
правила сортування відходів. |
Спільно
зоднокласниками сортує відходи, дотримуючись правил. |
Намагається ощадно
використовувати матеріал для виготовлення виробу. |
Ощадно використовує
матеріали; сортує відходи, дотримуючись відповідних правил. |
|||
ТЕО4 |
Практичне і
творче застосування традиційних та сучасних ремесел |
Практично і
творчо застосовує традиційні та сучасні ремесла |
Знає назви
технологічних операцій традиційних та сучасних ремесел. |
Знає принцип виконання
простих технологічних операцій традиційних та сучасних ремесел. |
Із допомогою
дорослих виконує прості технологічні операції традиційних та сучасних
ремесел. |
Самостійно виконує
прості технологічні операції традиційних та сучасних ремесел. |
Називає технології
традиційних та сучасних ремесел. |
Описує принципи
застосування технологій традиційних та сучасних ремесел. |
Із допомогою
дорослих створює виріб, застосовуючи технології традиційних та сучасних
ремесел. |
Самостійно створює
виріб, застосовуючи технології традиційних та сучасних ремесел. |
Загальні критерії оцінювання учнів початкової школи з
навчальних предметів інформатичної освітньої галузі
Характеристика результатів навчання |
||||||
Індекс |
Загальні результати навчання |
Результат навчання у свідоцтві досягнень |
Рівні |
|||
Початковий |
Середній |
Достатній |
Високий |
|||
ІФО1 |
Пошук, подання,
перетворення, аналіз, узагальнення та систематизація даних, критичне
оцінювання інформації для розв'язання життєвих проблем |
Знаходить,
аналізує, узагальнює та систематизує дані, критично оцінює інформацію |
Називає основні
інформаційні процеси. |
Співставляє основні
інформаційні процеси із запропонованими ситуаціями із близького для себе
середовища. |
Описує основні
інформаційні процеси у близькому для себе середовищі з незначною допомогою
вчителя. |
Наводить приклади
основних інформаційних процесів у близькому для себе середовищі. |
Обирає ключові
слова для пошуку інформації з допомогою вчителя; називає цифрові носії для
збереження даних; заповнює пропуски, заносячи дані в запропоновану послідовність
з допомогою вчителя. |
Знаходить
інформацію за готовими ключовими словами; обирає цифрові носії для збереження
даних; заносить дані в попередньо створений шаблон. |
Обирає ключові
слова для пошуку інформації з незначною допомогою вчителя; зберігає дані на
підготовлених цифрових носіях; упорядковує об'єкти за заданими ознаками. |
Шукає інформацію за
ключовими словами; зберігає дані на доступних цифрових носіях; упорядковує
об'єкти за самостійно визначеними ознаками. |
|||
Визначає об'єкти,
їх властивості та значення з допомогою вчителя; визначає приналежність
об'єктів до групи за їх властивостями з допомогою вчителя; називає способи
подання інформації; ситуативно називає оригінальні відповідники реальних
моделей. |
Визначає об'єкти,
їх властивості та значення за зразком; визначає приналежність об'єктів до
групи за їх властивостями; переводить задачу/проблему з однієї форми
представлення в іншу за зразком; ситуативно називає оригінальні відповідники
інформаційних моделей. |
Визначає об'єкти,
їх властивості та значення з незначною допомогою вчителя; визначає групи
об'єктів за їх властивостями; переводить стандартну задачу/проблему з однієї
форми представлення в іншу; співставляє інформаційні та реальні моделі з
оригінальними відповідниками. |
Визначає об'єкти,
їх властивості та значення; дає назви групам об'єктів; переводить
задачу/проблему з однієї форми представлення в іншу; називає оригінальні
відповідники інформаційних та реальних моделей. |
|||
Розрізняє істинні
та хибні висловлювання. |
Підтверджує чи
спростовує інформацію на підставі інформації з наданого джерела. |
Визначає потребу
пошуку додаткового джерела для підтвердження чи спростування інформації. |
Визначає джерела,
потрібні для підтвердження чи спростування інформації. |
|||
ІФО2 |
Створення
інформаційних продуктів та програм для ефективного розв'язання задач/проблем,
творчого самовираження індивідуально та у співпраці, за допомогою цифрових
пристроїв та без них |
Створює
прості інформаційні продукти та програми |
Ситуативно визначає
логічну послідовність подій; обирає завершення для висловлювань з
конструкціями "якщо-то"; розпізнає алгоритми в деяких способах
подання; називає види алгоритмів. |
Визначає логічну
послідовність подій; заповнюючи пропуски, завершує висловлювання з
конструкціями "якщо-то"; розпізнає алгоритми під час розв'язання
задач у повсякденній діяльності; обирає тип алгоритму на основі його
словесного опису. |
Визначає логічну
послідовність подій; формулює логічні висловлювання з конструкціями
"якщо-то"; розпізнає алгоритми в різних способах подання; обирає
тип алгоритму на основі словесного опису задачі. |
Виправляє помилки в
логічній послідовності подій; формулює логічні висловлювання з конструкціями
"що буде, якщо змінити порядок інструкцій?"; розпізнає алгоритми в
різних способах подання під час розв'язання задач у повсякденній діяльності;
складає лінійні, розгалужені та циклічні алгоритми для розв'язання простих
задач. |
Відтворює надану
програму в навчальному середовищі. |
Вносить прості
зміни в надану програму в навчальному середовищі. |
Створює просту програму
в навчальному середовищі на основі наданого алгоритму. |
Налагоджує просту
програму в навчальному середовищі. |
|||
Називає блоки
команд навчального середовища. |
Визначає блоки
команд, за допомогою яких можна розв'язати задачу. |
Укладає блоки
команд у правильному порядку із незначною допомогою вчителя. |
Укладає блоки
команд у правильному порядку для розв'язання задачі. |
|||
Створює прості
інформаційні продукти на рівні копіювання зразка виконання певної навчальної
дії. |
Створює прості
інформаційні продукти за алгоритмом чи інструкцією. |
Створює прості
інформаційні продукти із незначною допомогою вчителя. |
Створює прості
інформаційні продукти, поєднуючи текст, зображення, звук тощо. |
|||
Не виявляє бажання
та ініціативи виконувати роль у груповій роботі; виконує завдання за наданим
планом чи інструкцією. |
Епізодично
демонструє позитивні емоції при виконанні ролі у групі; складає план
виконання знайомого завдання з незначною допомогою вчителя. |
Виявляє інтерес до
виконання різних ролей у групі; складає план виконання роботи з допомогою
вчителя. |
Виявляє
ініціативність при виконанні різних ролей у групі; уточнює план виконання
роботи за потреби. |
|||
ІФО3 |
Усвідомлене
використання інформаційних і комунікаційних технологій та цифрових пристроїв
для доступу до інформації, спілкування та співпраці, самостійного опанування
новими уміннями |
Спілкується
та співпрацює з використанням інформаційних і комунікаційних технологій та
цифрових пристроїв |
Користується
знайомими цифровими пристроями з допомогою вчителя; називає окремі складові комп'ютерної
системи. |
Користується
знайомими цифровими пристроями у засвоєній послідовності; називає функції
окремих складових комп'ютерної системи. |
Користується
знайомими цифровими пристроями у стандартних ситуаціях; називає функції
складових доступної комп'ютерної системи. |
Обирає зручний для
себе спосіб та впевнено користується знайомими цифровими пристроями; |
Звертається за
допомогою при виявленні апаратних та програмних збоїв; використовує знайомі
комп'ютерні програми на рівні копіювання зразка / послідовності дій. |
Повідомляє про
виявлені апаратні та програмні збої; використовує знайомі комп'ютерні
програми в засвоєній послідовності. |
Визначає прості
апаратні та програмні збої; використовує знайомі комп'ютерні програми з
незначною допомогою вчителя. |
Висуває гіпотези
щодо виявлених апаратних та програмних збоїв; досліджує доступні комп'ютерні
програми. |
|||
Розпізнає
гіперпосилання на веб-сторінках; використовує онлайн ресурси на рівні
копіювання зразка / послідовності дій. |
Переміщується
веб-сторінками за вказаними гіперпосиланнями; використовує онлайн ресурси в
засвоєній послідовності. |
Переміщується
знайомими веб-сторінками з використанням гіперпосилань; використовує онлайн
ресурси з незначною допомогою вчителя. |
Переміщується
веб-сторінками з використанням гіперпосилань; використовує онлайн ресурси для
спільної діяльності та обміну думками. |
|||
ІФО4 |
Усвідомлення
наслідків використання інформаційних технологій для себе, суспільства,
навколишнього світу та сталого розвитку, дотримання етичних, міжкультурних та
правових норм інформаційної взаємодії |
Дотримується
етичних, міжкультурних та правових норм інформаційної взаємодії |
Наводить приклади
необачного використання комп'ютерних пристроїв та мереж; |
Називає можливі
наслідки необачного використання комп'ютерних пристроїв та мереж; наводить
приклади та наслідки дотримання і порушення погоджених правил поведінки
онлайн. |
Називає способи
поведінки для уникнення проблем, що випливають з необачного використання
комп'ютерних пристроїв та мереж; дотримується погоджених правил поведінки
онлайн з епізодичною допомогою дорослих. |
Дотримується
стратегій уникнення проблем, що випливають з необачного використання
комп'ютерних пристроїв та мереж; дотримується погоджених правил поведінки
онлайн вдома та у школі. |
Наводить окремі
приклади позитивної та негативної поведінки в цифровому середовищі. |
Наводить окремі
приклади наслідків позитивної та негативної поведінки в цифровому середовищі. |
Розрізняє позитивну
і негативну поведінку в цифровому середовищі. |
Розрізняє прийнятну
та неприйнятну поведінку в цифровому середовищі. |
|||
Позначає ідеї та
матеріали як запозичені після допомоги вчителя. |
Позначає запозичені
ідеї та матеріали. |
Вказує джерела
запозичених ідей чи матеріалів; |
Цитує та вказує
джерела запозичених ідей чи матеріалів; |
Загальні критерії оцінювання учнів початкової школи з
навчальних предметів (інтегрованих курсів) мистецької освітньої галузі
Індекс |
Характеристика результатів навчання |
|||||
Загальні результати навчання |
Результат навчання у свідоцтві досягнень |
Рівні |
||||
Початковий |
Середній |
Достатній |
Високий |
|||
МИО1 |
Художньо-образне,
асоціативне мислення у процесі художньо-творчої діяльності через
образотворче, музичне та інші види мистецтва |
Створює
художні образи різними засобами і способами, імпровізує у різних видах
мистецтва |
Створює невиразні
художні образи з опорою на зразок. |
Створює художні
образи за підтримки вчителя. Виявляє несформовані навички експериментування
та імпровізації. |
Володіє умінням
створювати художні образи, застосовуючи для цього запропоновані техніки та
виражальні засоби різних видів музичного та образотворчого мистецтва. |
Володіє умінням
створювати переконливі художні образи, вільно застосовуючи для цього
опановані техніки та виражальні засоби різних видів музичного та
образотворчого мистецтва. |
Потребує сторонньої
підтримки для вибору матеріалів та технік. |
Невпевнено добирає
матеріали та техніки для реалізації творчого задуму. |
Виявляє сформовану
здатність до експериментування та імпровізації. |
Сміливо
експериментує, імпровізує, самостійно добираючи матеріали та техніки для
максимальної реалізації задуму. |
|||
Невідповідно
застосовує тематичний матеріал у художньо-практичній діяльності. |
Частково застосовує
тематичний матеріал у художньо-практичній діяльності. |
Демонструє
стабільний прогрес в опануванні основних умінь та навичок. |
Самостійно і творчо
застосовує тематичний матеріал у художньо-практичній діяльності. |
|||
МИО2 |
Пізнання
мистецтва, інтерпретація художніх образів, досвід емоційних переживань,
ціннісне ставлення до мистецтва |
Сприймає,
розуміє, інтерпретує твори мистецтва |
Намагається
висловити емоційно-естетичне ставлення до творів мистецтва. |
Виявляє прагнення
до інтерпретації та аналізу творів мистецтва. Під час інтерпретації творів
спирається на судження інших. |
Володіє навичками
аналізу, інтерпретації та цілісного сприймання творів мистецтва, виявляючи до
них емоційно-естетичне ставлення. |
Має сформовані
навички аналізу, інтерпретації та цілісного сприймання творів мистецтва,
виявляючи до них емоційно-естетичне ставлення. |
Частково розпізнає
жанри музичного та образотворчого мистецтва за характерними ознаками. |
Потребує допомоги
учителя у використанні засвоєних термінів і понять для вербальної
характеристики твору. |
Наводить приклади
на підтвердження власних суджень. |
Висловлює
оригінальні судження, аргументує висновки, наводить приклади та аналогії. |
|||
Має елементарний
розвиток художньо-образного мислення. |
Художньо-образне
мислення розвинене слабо. |
Має достатньо
розвинене художньо-образного мислення. |
Художньо-образне
мислення високо розвинене. |
|||
МИО3 |
Пізнання себе
через художньо-творчу діяльність та мистецтв і знання себе через
художньо-творчу діяльність та мистецтво |
Самовиражається
через художньо-творчу діяльність та різні види мистецтва |
Уникає можливостей
для самовираження через творчість, презентації та оцінювання власної
мистецької діяльності. |
Виявляє
несформований творчий підхід до презентації та оцінювання власної мистецької
діяльності. |
Прагне до активного
самовираження через творчість. Самостійно презентує та оцінює результати
власної творчої діяльності. |
Із задоволенням і
творчо презентує та оцінює власні доробки та результати творчої діяльності.
Бере активну участь у різних видах творчої діяльності. Цікавиться та успішно
долучається до мистецьких подій закладу, міста, країни, світу. |
Усвідомлює
можливості естетичного перетворення довкілля та способи впливу на емоційний
стан на елементарному рівні. |
Частково усвідомлює
можливості естетичного перетворення довкілля. |
Усвідомлює переваги
колективної та групової роботи. Бере участь у мистецьких заходах. |
Усвідомлює та
прагне використовувати можливості естетичного перетворення довкілля та
способи впливу на емоційний стан засобами мистецтва. |
Загальні критерії оцінювання учнів початкової школи з
навчальних предметів фізкультурної освітньої галузі
Індекс |
Характеристика результатів навчання |
|||||
Загальні результати навчання |
Результат навчання у свідоцтві досягнень |
Рівні |
||||
Початковий |
Середній |
Достатній |
Високий |
|||
ФІО1 |
Заняття руховою
активністю, фізичною культурою та спортом; демонстрація рухових умінь та
навичок, використання їх у різних життєвих ситуаціях |
Займається
фізичними вправами, збагачує руховий досвід |
Епізодично
займається фізичними вправами на уроках фізичної культури. |
Систематично
займається фізичними вправами на уроках фізичної культури. |
Систематично
займається фізичними вправами на уроках фізичної культури та позакласних
заняттях. |
Систематично
займається фізичними вправами на уроках фізичної культури, позакласних та
позашкільних формах фізичного виховання. |
Виконує основні
життєво необхідні рухові дії в стандартних умовах. |
Виконує життєво
необхідні рухові дії різними способами. |
Виконує життєво
необхідні рухові дії з диференціацією їх параметрів за завданням вчителя
(швидше-повільніше, вище-нижче тощо). |
Ефективно виконує
життєво необхідні рухові дії різними способами (зокрема з предметами) у
варіативних умовах (зокрема ігрових та змагальних, з предметами). |
|||
ФІО2 |
Вибір фізичних
вправ для підвищення рівня фізичної підготовленості |
Виконує
фізичні вправи для підвищення рівня фізичної підготовленості |
Розпізнає фізичні
вправи для розвитку різних фізичних якостей. |
Називає фізичні
вправи для розвитку окремих фізичних якостей за зразком учителя. |
Називає фізичні
вправи для розвитку окремих фізичних якостей. |
Визначає фізичні
вправи для гармонійного розвитку фізичних якостей після оцінки учителем
фізичного стану учня. |
Констатує зміни
самопочуття під час фізичного вправляння на вимогу вчителя. |
Ініціативно
контролює самопочуття до, під час, після виконання фізичних вправ та оцінює
його за відповідними критеріями. |
Ініціативно
контролює самопочуття до, під час, після виконання фізичних вправ та оцінює
його за відповідними критеріями. Володіє об'єктивними (частота серцевих
скорочень, частота дихання) способами самоконтролю за власним фізичним
станом. |
Ініціативно
контролює самопочуття до, під час, після виконання фізичних вправ та оцінює
його за відповідними критеріями. Володіє декількома прийомами визначення
частоти серцевих скорочень (на скроневій, променевій, сонній артеріях, у
місці серцевого поштовху) та способом визначення частоти дихання в процесі
самоконтролю за власним фізичним станом. |
|||
Демонструє
стабільність показників розвитку фізичних якостей при зниженні окремих. |
Демонструє
стабільність показників фізичної підготовленості. |
Демонструє
позитивну динаміку показників окремих фізичних якостей при стабільності
інших. |
Демонструє
позитивну динаміку показників фізичної підготовленості. |
|||
ФІО3 |
Дотримання
правил безпечної і чесної гри, вміння боротися, вигравати і програвати;
усвідомлення значення фізичних вправ для здоров'я, задоволення, гартування
характеру, самовираження та соціальна взаємодія |
Дотримується
правил безпечної і чесної гри; вміє боротися, вигравати і програвати;
усвідомлює значення фізичних вправ для здоров'я, задоволення, гартування
характеру; самовиражається та соціально взаємодіє |
Безініціативно
взаємодіє з однолітками для досягнення спільних командних цілей під час
рухової діяльності за вимогою учителя. |
З урахуванням
різних обставин нерегулярно, але активно взаємодіє з однолітками для
досягнення спільних командних цілей під час рухової діяльності. |
Активно взаємодіє з
однолітками для досягнення спільних командних цілей під час рухової
діяльності незалежно від зовнішніх та внутрішніх обставин. |
Активно та
ефективно взаємодіє з однолітками для досягнення спільних командних цілей під
час рухової діяльності незалежно від зовнішніх та внутрішніх обставин. |
В цілому
дотримується правил безпеки під час рухової діяльності з можливими незначними
порушеннями під впливом емоцій. |
Систематично
дотримується правил безпеки під час рухової діяльності. |
Систематично
дотримується правил безпеки під час рухової діяльності та спонукає до
безпечної поведінки інших учнів. |
Систематично
дотримується правил безпеки під час рухової діяльності, спонукає до безпечної
поведінки інших учнів та ініціює правила безпеки в конкретній ситуації. |
|||
Дотримується правил
чесної гри після зауваження учителя чи учнів. |
Дотримується правил
чесної гри після зауваження учителя чи учнів та закликає інших їх
додержуватися. |
Систематично
дотримується правил чесної гри. |
Систематично
дотримується правил чесної гри та спонукає до цього інших. |
|||
Вміє боротися, але
подекуди проявляє пасивність. Гідно поводиться у разі виграшу. Приймає
поразку після бесіди з учителем. |
Вміє боротися,
гідно поводиться у разі виграшу. Приймає поразку після бесіди з учителем. |
Вміє боротися,
гідно поводиться у разі виграшу чи поразки. |
Вміє боротися,
гідно поводиться у разі виграшу чи поразки та підбадьорює інших. |
Немає коментарів:
Дописати коментар